Zöld medicina az interneten, dr. Tihanyi László orvos weboldala
  • Zöld medicina

  • D-vitamin vs. szív-, és érrendszeri halálozás

  • 2010.01.16 - 19:42
A Rochester Egyetem (New York, USA) kutatói arra a kérdésre kerestek választ tanulmányukban, hogy vajon van-e összefüggés a szervezetben található D vitamin szint és a szív-, és érrendszeri eredetű halálozás között? Több, mint 15 000 alanyt vizsgáltak.
Korábban már több tanulmány utalt arra a következtetésre, hogy kapcsolat lehet az alacsony D vitamin szint és a szív-, és érrendszeri betegségek rizikófaktorai között. Olyan rizikófaktorok, mint az elhízás, a magas vérnyomás, a II-es típusú cukorbetegség, a krónikus vese betegség és szívbetegség, mind-mind nagyobb eséllyel alakulhatnak ki azoknál, akiknek szervezetében a 25(OH)D szintje alacsonyabb. Ezek a tanulmányok ráadásul azt pedzegették, hogy valamilyen kapcsolat lehet a D vitamin szint és az infarktus között is.

Mivel korunk népbetegségének számítanak a különböző szív-, és érrendszeri megbetegedések (infarktus, stroke, szívelégtelenség, koszorúér rendellenesség), ezért különösen fontos pontos képet kapnunk azokról a tényezőkről, melyek hatással lehetnek ezen súlyos betegségek kialakulására.

A szervezetünkben található D vitamin alacsony szintje hatással lehet az ún. renin-angiotenzin rendszerre (mely befolyásolja vérnyomásunkat mind rövid, mind pedig hosszabb távon) és az alábbi jelenségeket okozhatja: krónikus gyulladás, trombózis, hatással lehet a kalcium csatorna transzportra, valamint mellékpajzsmirigy túlműködést is okozhat. Az emelkedett mellékpajzsmirigy hormon szint pedig időseknél növeli a szív-, és érrendszeri betegségek halálozását.

Ezek az okok játszhatnak főszerepet az alacsony D vitamin szint miatt tapasztalt magasabb halálozási arányban. Különösen igaz ez egyébként a sötét bőrű, afroamerikaiakra, akiknél a magasabb halálozás még szembetűnőbb. Az afroamerikai emberek szérum 25(OH)D szintje szignifikánsan alacsonyabb a fehér bőrű társaikéhoz képest. Ennek részben biológiai, részben pedig társadalmi és viselkedési okai vannak (kevesebb napsütés, kevesebb D vitamin tartalmú étel fogyasztás, kisebb jövedelem, stb.).

A Rochester Egyetem tanulmánya több szempontból is vizsgálta az alacsony D vitamin szint hatását a szív-, és érrendszeri események halálozására, és egyértelmű következtetés rajzolódott ki annak tekintetében, hogy az alacsony 25(OH)D szint egy önálló kardiovaszkuláris (szív-, és érrendszeri) rizikófaktor lehet. Bizonyos csoportoknál az alacsony D vitamin szint akár 40%-kal is megnövelheti a kardiovaszkuláris halálozás esélyét.

(Vitamin D, Race, and Cardiovascular Mortality: Findings from a National US Sample, Kevin Fischella, MD, MPH, Peter Franks, MD, Rochester, New York)

A terápiás következtetések levonása tehát nem halogatható. Mivel a szérum D3 vitamin szintje jól mérhető, ezáltal a veszélyeztetett egyének csoportja pontosan meghatározható.

Ma már kaphatóak valódi D3 vitamin készítmények, tehát nem a D3 vitamin elő anyagait tartalmazók, amik a szervezetben csak több lépcsőben, napsugárzás hatására, majd a vesében és a májban lezajló hidroxilációs folyamatok után válnak csak hatékonnyá.

Mivel a hagyományos rizikó faktorok a kardiovaszkuláris betegségeknek csak mintegy 50%-át magyarázzák (hipertónia, magas koleszterin, triglicerid, dohányzás, cukorbetegség), ezért különös jelentősége van minden olyan megfigyelésnek, ami újabb rizikó faktorok azonosítását célozza, mivel még mindig a szív-, és érrendszeri megbetegedések szedik a legtöbb áldozatot az iparilag legfejlettebb országokban.

ULTRA D (D3 VITAMIN)

D-vitamin vs. szív-, és érrendszeri halálozás

Rózsa  

2010.01.18 - 23:40
Kedves Doktor Ur !

Jó lenne, ha azok a kérdések amit Önnek feltesznek az Olvasók és a válaszok mások pl jómagam számára is elérhetö lenne és akkor kevesebb levélre kellene válaszolni és mi Olvasók is tanulhatnánk belőle és természetesen kevesebbet kellene kérdeznünk . Nem tudom ez megoldható-e Köszönöm, Tisztelettel Rózsa

Pap Gáborné  

2010.01.18 - 14:00
Tisztelt Doktor Úr!

Ez engem is érdekelne, várom válaszát.

Pap Gáborné

Szénásiné Tasnádi Annamária  

2010.01.16 - 22:27
Kedves Doktor Úr, érdeklődöm, mi az a -tól -ig mennyiség D vitaminból napi szinten, ami huzamosabb ideig is szedhető biztonságosan, illetve van-e valami, ami gátolhatja vagy segítheti a felszívódását?

Előre is köszönöm megtisztelő válaszát.

Megjegyzés küldése
(opcionális)
(opcionális)

| 3 komment | Oldalak: 1
Hírlevél
Iratkozzon fel értékes információkat tartalmazó, ingyenes hírlevelemre!
Név:*
E-mail:*
Cimkék
klorofill magnézium antocyanid fotoszintézis hemoglobin hem vas cián flavonoid polifenol gomba germánium SuperGreens zöld ital lúgosítás gyógynövény hárs méhek szelén prosztata rák árpafű goldenseal pau d'arco biotechnológia nanotechnológia gyógyszerek egészség infarktus stroke alkoholizmus c-vitamin antioxidáns nátrium-klorid komplementer medicina káposzta áfonya vércukor véralvadás gátló somkóró kamutfű csipkebogyó papaya okra kurkuma szója paradicsom RÁK méz köszvény őszi kikerics influenza anti-tumor emésztés immunrendszer sportolók omega E-ssentials digest CARDIO Immuno ehető föld megelőzés prevenció FOGYÁS nyomelemek hunza barack vírus grapefruitmag csepp olajfa levél tea zöld tea ponay tea GMO omega 3-6-9 zsírsavak Cukorbetegség folyékony klorofill lutein látás retina reflux
Különösen ajánlom a következő cikkeimet
Super Greens Webáruház
Super Greens

Kérdése van? Keressen fel az info@drtihanyi.hu email címen, vagy a +36 70 323-4456 számú magyar ügyeleti telefonszámunkon

Legyen Ön is törzsvásárló!
Kommentek
Archívum
Piros Medicina